Maniac och femtio öre

Sitter här nu på andra sidan skärmen av det du läser med en sån go känsla av positiv energi, glad och tokiga minnen/bilder i huvet och stundtals ett sånt där lite fånigt smile på läpparna.

Och nej, jag har inte varit på klass återträff (även om det säkert skulle kunna framkalla samma symptom) eller lekt med syskonbarnen.  Har heller inte gjort nåt ”dumt” .


Tusse (jag) har helt enkelt varit på en ”simpel” danskryssning. Efter lite bollande och sms hit och dit och beslutsångest om man skulle åka på DBK eller kryssning blev det tillslut en hytt med två av varje sort som drog ut på Östersjön och Paradiset, dvs Birka Paradise och till tonerna av bl a Casanovas från dansbandsscenen.


Och man kan säga mycket om en kryssning om allt möjligt. Även om jag ibland inte (vill) förstå uttrycket ”det som händer på en x-ning……” I det här inlägget behöver det eg inte användas.


MEN något som jag dock kan konstatera ännu en gång är att en kryssning ger en så mycket energi, inte bara på plats utan resten av helgen och kanske längre därtill. Och det beror egentligen inte på några större onaturliga saker.


Har man ett gäng härliga tokar man delar hytt med, så är det nästan A och O för en lyckad kryssning. När alla verkligen sprudlar och utstrålar positiv anda från första stund man ses vid terminalen, ger varandra småpikar (fullt av kärlek förstås), gör ”high-five” för att man råka få till en avgörande kommentar om något den andra sa, härliga skratt, bjuder på sig själv vad gäller lite galenskap och go dans med delar av hyttbefolkningen. Ja, det ska mycket till för att man inte kommer hem som en ny människa.


Får heller inte glömma hur prisvärd en X är jämfört med en "vanlig" danskväll. En hytt för några hundra och du har tillgång till både spa/relax, ”spritbutik”, dans och discogolv, restauranger, trubadur och piano underhållnig med mera. Vad kan slå det?


Personligen är jag lite förvånad över mig själv. Hade jobbat sen kl 0400 samma dag för sjätte dagen i rad och trodde att jag inte skulle orka med hela natten och vara på så bra humör som jag var pga tröttheten. Men ovan faktorer trollade med min kropp för stunden, bevisligen.


Vad kan man då säga om själva dansen? För mig är en danskryssning INTE enbart dans utan även lika mycket partyparty, socialt umgänge och konsten att bara vara och njuta av tillvaron. Men när man väl står där på dansgolvet och släpper loss till en go bugglåt eller njuter i en härlig fox med en dansant tjej/kvinna, då kan iaf jag känna mig speciell. Har ingen ambition att visa upp mig (finns inget att visa) men eftersom vi fyra + några till var de enda som verkligen kunde dansa på riktigt OCH festa tillhör vi ju en liten ”unik” skara på båten som delvis drar uppmärksamheten till oss. Och det bara för att vi gör det vi gillar (dansar) på naturligt och kontrollerat sätt (läs: inge fylledans/hemmasnickrad bugg).


Dock har resan lärt oss och förhoppningsvis även personalen en liten ”läxa”. Och det är att man ska säga till INNAN att man vill ha splittrad nota när man ska betala. Annars kan man få ett mindre bra bemötande. Fast eftersom hon inte kunde bemöta vårat sk ”misstag" (eg gjorde inte VI något fel) på ett servicevänligt sätt fick hon snällt nöja sig med bara femtio öre i dricks, haha.


Till sist…
En kryssning är inte slut bara för man kommit i land. För är det något som jag uppskattat på sista tiden vad gäller kryssningar så är det två saker (förutom den kick HELA resan ger).

Det första är att man inte behöver stressa av båten för att hinna med anslutningsbussar nu när man bor i sthlm. Kan lugnt låta 95% av alla andra gå av först istället för att trängas :)

Det andra är att ”tona ner” kryssningen genom att tex fika/äta  /ta en öl på fastlandet när man anlänt och ha lite eftersnack istället för att splittras vid kajen och sen tillbaka till vardagen. Blir så rumhugget och ensamt så snabbt. Denna resa blev det verkligen en mysig nertoning. Synd att inte hela konceptet vi tänkte gick i lås..


”Maniac”
-  vad är det för jäkla skitlåt föresten ??*ler* ( http://www.youtube.com/watch?v=ruh9oKT6HZw ) Har suttit nu under denna skrivning och lyssnat på låten minst 25 gånger…Förstår inte att en sån låt kan sätta sig på hjärnan så nåt bra var det säkert med den, haha .. Kanske blev lite skadad då vi ville att fler än Casanovas skulle göra våra nynnade tankar till dansvänliga toner… :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0