Vad gjorde du inatt?

Som vanligt har man en hel del tankar. Många av dem gör sig mer påminda under nattkörningen:).
Dagtid/jobb i all ära och vad det innebär

men...


...det är på natten vårt "dagliga bröd" tillverkas, packas och levereras för att vi konsumenter ska få färska varor i butiken.

...det är på natten vägarbetarna kommer ut/fram på de stora vägarna när trafiken lugnat ner sig så att de kan byta ut vägskyltar, belägga vägen mm. Detta för att vi dagen efter ska få så problemfri framfart som möjligt.

... det är på natten många företag och industrier får sina lokaler städade av ihärdiga och duktiga firmor. Likaså stadens gator.

...det är på natten tunnelbanevagnar, stadsbussar och andra kollektiva färdmedel lagas, reperars och tvättas för att vi ska kunna åka säkert och fräscht påföljande dag.

...det är på natten många ser till att befolkningen ökar i antal.

...det är på natten många tjuvar och andra brottslingar har sin sk "arbetstid"

...det är på natten vi uppskattar elektrisitet och ljuset mer än vanligt så vi slipper vara rädda en grå höstdag

...det är på natten en taxichaffis är den stora räddningen för att Du ska komma hem när övriga färdmedel har slutat gå för natten (pga punkt fyra ovan)

...det är på natten många av oss har sitt nöjesliv ute på krogen, dansbanan eller en hemmafest.

...det är på natten du startar den långa resan till ett annat land för att du ska komma fram till slutdestinationen under dagtid

...det är på natten man normalt ska sova och samla energi till nästa dags äventyr.

...det är på natten den hemlöse/uteliggaren mår som sämst

...det är på natten (i sverige) solen lyser stark någon annan stans och sprider ljus och värme

------ bara för att nämna LITE! ------



MEN hur skulle det se ut om alla ville jobba/göra sina aktviteter under dagtid? Landet skulle garanterat stanna...

Så nästa kväll du går och lägger - skänk en tanke till de som tar vid där du slutade din dag just för att du ska få din nattvila och kunna vakna till en ny dag med bra förutsättningar :)

Och du som börjar ditt arbetspass eller gör nåt annat när de andra är hemma -  ta åt dig och inse att utan dig skulle det inte finnas ett fungerande/livligt samhälle.

Sov gott! ;)


Kommentarer
Postat av: Patrik

Jodå... jag (vi) är ett STORT TACK skyldig er alla nattarbetande hjältar. En eloge och tanke till er nu när jag ska avsluta mitt dagliga jobb.

2009-10-21 @ 16:05:54
Postat av: Emelie

ååå så bra skrivet. jag tar åt mig lite grann... när jag mjölkade kor så gick vi upp vid tre ibland för att börja vårat pass.



får jag ta denna text och sätta in på min blogg??



kram till dig "lille skutt" =) jag hoppas att du inte tar illa upp! jag menar bara väl! =)



hur gick det med barnprogrammet förresten!??

2009-10-25 @ 00:04:35
URL: http://dansantakossan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0