Visst finns det en mening med att saker sker...

- här är beviset!

Har läst några gånger på en väns blogg om att det måste finnas en mening med att vissa saker sker. Har tagit detta lite med en nypa salt men har sen tidigare i veckan ändrat uppfattning om det...

För visst finns det nånstans en orsak att mycket, inte allt sker. Jag tror inte på övre makt eller är skrockfull. Men vill nog inte helt förneka saker ändå...

I tisdags kväll/natt när jag jobbade tyckte jag att i det stora hela flöt på bra. Men redan vid första lastningen (av två) hos kunden sa utlastningschefen att "vi ligger lite efter med plockningen".
Inget som påverkar mig i det stora hela eller att jag skulle bli onormalt sen därifrån. Men inte så tidig som jag ville då jag efter det hade "några timmar" kvar av nattens arbetspass.

När jag slutligen kommer hem till bostaden på sena efternatten, dvs runt kl 03, ringer min chef och jag förstår och hör på tonläget att hon är i kris av en chaufför. För vad gör hon annars uppe så tidigt *smile*
Han som ska köra morronsvängen efter mig har bara någon minut innan det samtalet ringt och sjukskrivit sig. Och bilen måste rulla inom kort då vi har fasta lastningstider som måste hållas!!
Kommer överens om att jag kör första svängen, ca tre timmar, medan hon med ljus och lykta letar efter nån som kan ta över sen. Kom i säng kl 08 istället...

Denna dag hade jag begärt ledigt några timmar på kvällen för att sedan börja köra igen efter de två lastningarna (läs ovan).

Om man nu summerar ovan kan man dra följande slutsats:


Om inte kund varit "sen" med plockningen av mitt lass hade...

... jag varit hemma ca en timme tidigare, hunnit gå och lägga mig med avstängda telefoner. Chefen hade förmodligen inte fått tag i nån som kunde börja vid kl 0400...
... kunden hade då blivit måttligt irriterad för att de inte blev av med godset... I sin tur kanske detta lett till uppsagt kontrakt av körningen
... förmodligen hade inte lastbilen tankats då jag skrev en lapp till ordinarie chaffis att han skulle fixa det under dagpasset. Nu blev det en kille från ett bemanningsföretag som körde och de har inte tillgång till tankkort.
...även om jag inte begärt ledigt hade åkeriet ändå fått sätta in någon på kvällen för att jag skulle klara dygnsvila mm. Nu var ju det ändå redan löst pga ledigheten.


En kedja av ett "försenat lass" som i slutändan bidrog till nåt bra. För det var ju det som var meingen . :)

(givetvis gjorde jag inte detta utan att förhandla om nån form av kompensation *smile*)

Trevlig helg!/ Tusse

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0