"Du får inte..."


Dans - som en social hobby, vad är det egentligen?
Är med på en communitysida där det diskuteras i princip ALLT kring dans. Ni som vet vad denna hobby är, dvs inte bara ett lodrätt utryck för ett vågrätt begär, kommer att förstå det jag skriver nedan lite bättre.

Dansen är som vilken annan hobby som helst. Stora skillnaden är dock att i bugg och speciellt foxen utövar man ju en rörelse tillsammans med en annan medmänniska av det motsatta könet vilket givetvis kräver en hel del respekt av olika slag.

MEN på denna community börjar dansen mer och mer i mina ögon övergå till nåt helt annat än en vanlig social hobby.

Det rabblas upp saker man INTE "får göra". Man ska vara på ett speciellt sätt, inte säga si eller så, inte dansa si eller så, man får inte neka nån en dans, står man på ett speciellt ställe i lokalen tillhör man en "sekt" (?) Och hur kan man komma för sent till dansen och missa flera låtar/danser (???).
Jag tror ta mig fan världen går under om jag kommer lite för sent, någon gång kanske lite alkoholpåverkad, dansar för mycket, eller för lite, med en speciell person, dansar i otakt ibland, får en liten knuff i ryggen etc etc.. 
Eller, gör den verkligen det???

Jag har sagt det på berörd sida och säger det gärna 100 gånger till:
"Ta den sociala dansen lite för vad det är och gör sakerna kring den hela inte så märkvärdiga Dansen är inte mer märkvärdig än någon annan hobby"

Sunt bondförnuft och lite vett och etikett (behöver inte betyda att man måsta vara alla till lags på dansen) kommer man långt med. Jag åker i nio av tio fall på dans för min skull/att jag vill, inte andras. Och då blir kvällen efter mina "regler".

Vill citera ett inlägg som dök upp i en diskussion på berörd sida. Tyckte det var mycket bra skrivet:

"Jag tror att några går ut för att dansa med sina vänner, andra för att träffa folk, några vill ragga och bara dansa med singlar, en del vill träna, ett förälskat par vill bara dansa med varandra hela kvällen....alla har sina idéer om vad som gör en lyckad kväll. Det finns folk så att det räcker åt alla."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0